Dr. Peștișor -terapeutul copiilor

Activități terapeutice multisenzoriale care îmbina terapia asistată de animale – pești colorați Koi, meloterapia și unele elemente al hidroterapiei – T.U.S.M.A.,  pentru copii cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde, respectiv cu deficiențe ușoare și accentuate.

15 iunie -30 august 2018

  • Proiectul ” Dr. Peștișor – terapeutul copiilor” are menirea de a îmbunătăți calitatea vieții a peste 120 de copii, care au nevoie de servicii de terapie și activități complexe pentru dezvoltare.
  • Proiectul ” Dr. Peștișor – terapeutul copiilor” promite să aducă zâmbetele pe fețele celor care au nevoie, să dezvolte abilitatile de comunicare, de relaționare și, mai ales, să dezvolte sentimentul de acceptare al copiilor cu diferite afecțiuni, dintre care amintim: tulburari de spectru autist, sindrom down, deficiențe senzoriale și fizice, dificultăți de cunoaștere și învățare s.a.m.d.
  1. 1. Terapia asistată de animale: în cazul de față este vorba de pești ornamentali colorați de dimensiuni mari (crapi koi și carași aurii) care sunt dresați și obișnuiți cu contactul fizic cu oamenii (exemplu mângâierile), asigurând astfel un stimul emoțional puternic. Acești pești au fost obișnuiți să mănânce din palma copiilor în timp ce a fost difuzat muzică subacvatică, creând astfel un reflex condiționat de a căuta contactul cu oamenii dacă se difuzează muzică sub apă. Copii cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde sunt așezați în căzi separate, special amenajate și scufundate la 20 cm adâncime de la suprafața unui lac artificial în care se află peștii dresați. Nivelul apei din căzi este egală cu nivelul apei din lac, dar marginea căzii ridicându-se cu 5-10 cm deasupra luciului apei permite o separare adecvată. Astfel se obține un contact vizual adecvat, contactul fizic fiind opțiunea copiilor. După obișnuirea contactului fizic poate fi ales plasarea peștilor în interiorul căzilor (recomandat în cazul copiilor cu deficiențe grave, severe, asociate și profunde) sau deplasarea copiilor în afara căzilor direct în lacul artificial care găzduiește peștii.
  2. Meloterapia: efectele muzicii aplicate ca modalitate de abordare terapeutică este demonstrată de mult, fiind bine cunoscute efectele psihologice de relaxare psihică, de stimulare psihică, de stimulare a comunicării și efecte asupra excitabilității psihomotorice: scăderea neliniștii motorii și a tonusului muscular, diminuarea crampelor. Aceste efecte sunt mult amplificate dacă vibrațiile muzicii se propagă în mediul acvatic și se transmite prin conductivitatea pe cale osoasă. Muzica transmisă în apă cu ajutorul unui difuzor piezoelectric special este auzit și simțit prin tot corpul, atât de copii aflați în lac cât și de cei aflați în căzi, deoarece materialul din care sunt confecționate căzile are o densitate egala cu 1 și astfel nu prezintă o barieră pentru sunetele propagate în apă.
  3. Hidroterapia: literatura de specialitate despre efectul benefic al hidroterapiei este foarte vastă, datorită experienței căpătate în urma aplicării ei de sute de ani în întreaga lume. Asigurarea unei temperaturi apropiate de cel al corpului uman accentuează în mod special efectul de relaxare psihică și fizică, foarte important pentru starea de confort necesar concentrării atenției asupra stimulilor muzicii și a contactului cu peștii.

 

Beneficii:

Hidroterapia:

  • stimularea mecanică a organismului prin stimularea receptorilor de la nivelul pielii
  • stimularea simțului proprioceptiv prin contactul corpului cu apa
  • stimularea aparatului vestibular
  • eliberarea organismului de stress
  • facilitarea funcțiilor motorice prin scăderea tensiunii musculare

Meloterapia:

  • reducerea stărilor psihice negative
  • sublimarea anxietății
  • trezirea energiilor pozitive, a sentimentelor constructive
  • activarea sistemului limbic, facilitarea exprimării și controlării emoțiilor și a comportamentului
  • creșterea capacității de orientare spațio-temporale
  • stimularea eliberării de endorfine și diminuarea nivelului de cortizol în organism

Terapia asistată de animale:

  • conștientizarea contactului cu mediul înconjurător
  • dezvoltarea atenției selective
  • facilitarea contactului fizic
  • dezvoltarea comunicării verbale și nonverbale
  • creșterea sentimentelor de bucurie

 

În cadrul Proiectului copiii pot beneficia de o ședință de 3 ore de terapie T.U.S.M.A. , timp în care vor interacționa cu peștișori colorați și vor asculta muzică terapeutică stând în căzi cu apa caldă , așezați pe suprafața unui lac artificial. Timpul de 3 ore include aclimatizarea cu locul de desfășurare, dezbrăcarea la costum de baie și îmbracarea la sfârșitul ședinței, respectiv terapia propriu zisă.

 

In cadrul proiectului pot participa copiii cu urmatoarele afectiuni, dar nu numai:

 

  • cu cerințe educaționale specifice
  • deficiențe senzoriale și fizice,
  • dizabilități mintale,
  • paralizii cerebrale,
  • tulburări afective, emoționale,
  • dificultăți de cunoaștere și învățare S. Down, dispraxie
  • deficiențe de comunicare și interacțiune TSA,
  • deficiențe în dezvoltarea limbajului

 

Participarea se face pe bază de înscriere, până la data de 15 iunie 2018, printr-un email la adresa contact@scufundariutilitare.ro,   astfel încât să rămână timp la dispozitie pentru stabilirea detaliilor (numărul de copii/familii, planificarea perioadei, etc.).